Miten kaikkien vihaama Kolmoskanava syntyi – muistatko vielä tunnarin? | cult24

TELEVISIO. Tutkija ja toimittaja Heikki Hellman käy uudessa teoksessaan läpi Kolmoskanavan, Suomen ensimmäisen täysimittaisen kaupallisen televisiokanavan vaiheet vuosina 1986-1992.Kuinka vanhat viholliset Yleisradio ja MTV löysivät toisensa ja päättivät perustaa yhteisen tv-kanavan? Miten aluksi raskasta tappiota tuottaneesta kanavasta tulikin menestys ja omistajiensa vakava kilpailija?

”Kolmonen viihdyttää kun vakava väsyttää”, mainosti uusi televisiokanava 25 vuotta sitten. Kolmoskanava onnistuttiin perustamaan siitä huolimatta, että sitä vastustivat melkein kaikki: niin suurten puolueiden puheenjohtajat pääministeri Kalevi Sorsan johdolla kuin aina pisteliäs tv-kriitikko Jukka Kajava, joka kutsui Kolmosta ”hömppätelevisioksi”.
Kolmoskanava perustettiin torjumaan satelliittikanavien uhkaa. Muutamassa vuodessa se onnistui voittamaan yleisön puolelleen. Kolmonen uudisti ohjelmatarjontaa tuomalla ruutuun muun muassa formulakilpailut ja NHL-jääkiekon, Suomen ensimmäisen aamutelevisio-ohjelman Huomenta Suomi sekä poliittisen satiirin Hyvät herrat.

Kolmoskanava perustettiin myös vahvistamaan Yleisradion ja MTV:n taloutta, vaikka se olikin koitua niille kalliiksi. Mutta laman iskiessä 1990-luvun alussa MTV selvisi ehjin nahoin juuri Kolmosen ansiosta. Vuonna 1993 Kolmoskanavasta tuli MTV3.
Kirja Koko illan ilo? tarkastelee, millaisen puolue- ja viestintäpoliittisen ädenväännön tuloksena kanava sai alkunsa ja miten se onnistui sille annetussa tehtävässä. Kirja perustuu haastatteluihin, lehdistöaineistoon sekä poliittisten puolueiden, Yleisradion ja MTV:n arkistolähteisiin. Yhdessä ne avaavat näkymän suomalaisen viestintäpolitiikan kabinetteihin. Kuka teki ratkaisut ja miten? Kirjasta paljastuu sekin, kuka keksi vuoden 1993 kanavauudistuksen. Oikea vastaus: Paavo Väyrynen.

Kirjoittaja, dosentti Heikki Hellman (s. 1955), on taustaltaan toimittaja, joka on aiemmin tutkinut muun muassa television kehitystä sekä kilpailun ja viestintäpolitiikan vaikutusta ohjelmatarjontaan. Hän työskentelee viestinnän, median ja teatterin yksikön johtajana Tampereen yliopistossa.

Cult24

Heikki Hellman: Koko illan ilo? Kolmoskanava ja television kaupallistuminen Suomessa (SKS)

Katso Kolmoskanavan virityskuva ja tunnari:

Tagged with: